Sunday, September 26, 2010

Mina





Bangun pagi 10 zulhijjah di Mina solat dalam khemah bersama dengan kawah sekhemah. Nak ambil whudu orang ramai akhir sekali guna air mineral punyalah sejuk. Di Mina kami pun solat secara jamak tapi tak qasar .

Kami pergi melantar selepas solat maqhrib pergi secara berkumpulan mengikut maktab bersama dengan pasangan masing2. Diketuai dengan petugas yang memegang bendera. Kami berjalan kaki menuju jamrah Aqabah. Pengalaman menarik yang saya lihat seorang nenek yang bongkok berjalan laju menarik anaknya yang sihat.

Menurut petugas pihak Arab Saudi telah tetapkan waktu yang berlainan bagi negara yang berlainan. Saya lihat jemaah Indonesia pergi ke Basement untuk melontar sementara kami melontar di GF. Selepas selesai kami pun berjalan balik sambil melihat kedai gunting rambut untuk tahallul tapi tak jumpa. Rasa tak selesa kerana tak jumpa kedai.

Sampai di kawasan khemah nampak seorang jemaah sedang mencukur rambut jemaah lain lalu minta tolong cukurkan saya pun tunggu dia kata boleh cukurkan tapi kena bagi pisau kerana pisau dah habis. Alhamdulillah Haji Sulaiman ada bawa banyak minta satu dari beliau. Lepas cukur mandi buka ihram dan pakai pakaian biasa dan tidur.

Pada 11 hb. kami melontar lepas solat maqhrib juga. Sementara pada 12hb. kami melontar lepas subuh kerana kami membuat Nafar Awal iaitu tidak melontar pada 13 hb. Lepas melontar kami terus berkemas dan menunggu bas datang untuk balik ke Mekah. Naik bas jalan jem sampai hampir zohor rasanya.

No comments:

Post a Comment