Friday, September 24, 2010


Sepanjang saya di Mekah setiap waktu saya pergi ke masjid untuk solat waktu saya pergi sendiran isteri pergi dengan kawan sebilik. Biasanya pergi subuh kena awal kerana orang ramai biasanya sampai waktu azan pertama iaitu sejam sebelam masuk waktu. Lepas solat zohor balik hotel kerana nak makan tengahari dan biasnya saya pergi solat asar lepas isya' baru balik untuk makan malam.

Selepas jemaah makin ramai, pihak tabung haji menasihatkan muslimat tidak solat di masjid barulah saya pergi dengan isteri. Kami akan letak selipar di satu tempat di pintu masuk supaya senang untuk balik bersama. Bila jemaah dah makin ramai kami akan keluar selepas 15 minit habis solat supaya tidak bersesak-sesak.

Ada sekali kami bawa selipar masuk masjid dan letak di rak yang ada nombor untuk kami bertemu selepas solat, tiba-tiba saya lupa nombor berapa puas saya cari tak jumpa sebab rak semua sama. lepas penat saya tunggu isteri di pintu keluar tempat biasa lama juga baru dia sampai dia tanya kenapa tak pergi ke rak kasut say minta maaf lupa. Lepas dari tu saya letak macam biasa di pintu masuk senang.

Bila jemaah dan makin ramai kami tak buat umrah sunat lagi kami hanya buat tawaf sunat selepas subuh. Ad sekali tu jemaah terlalu ramai kami tawaf macam atas angin dan hampir terhimpit ke dinding masjid. Lepas dari tu kami tak tak buat tawaf lepas subuh. Kami mengaji dulu lepas solat dhuha baru buat tawaf sunat lepas tu balik hotel.

No comments:

Post a Comment